11 februari: Europese 112-dag

8

feb

8

feb

Vandaag, 11 februari,  staat in het teken van alarmnummer 112. Deze bijzondere dag is in 2009 ingevoerd door de Europese Unie met als doel de bekendheid van het Europese noodnummer 112 te vergroten en het gebruik te bevorderen. Het is belangrijk dat je weet in welke situaties je 112 belt en wat je kunt verwachten. Het nummer ken je vast al, maar wist jij ook al dat..

  • je zelfs kunt bellen als jouw beltegoed op is?.. dan gaat de verbinding naar 112 automatisch via een andere provider met bereik.
  • 112 gemiddeld 4500 keer per dag gebeld wordt?
  • als je belt vanaf een vaste telefoonlijn, de 112-centrale jouw locatie en telefoonnummer al weet?
  • 112 bereikbaar is in alle landen die in de Europese Unie zitten, maar ook in bijna alle andere Europese landen?
  • de 112-centralist van de ambulancedienst altijd een verpleegkundige is?
  • het effectief is als je de luidspreker van je telefoon aan zet wanneer je hulp verleent en de centralist je instructies geeft?

In welke gevallen bel je nou eigenlijk 112?

Soms is het lastig om te beoordelen of je voor een situatie 112 moet bellen of bijvoorbeeld de huisarts. In onderstaande gevallen moet je altijd 112 bellen:

  • Bij ernstige problemen op straat, in bedrijven of in de openbare ruimte
  • Als iemand bewusteloos is
  • Bij ernstige allergische reacties (anafylaxie), hevige benauwdheid en het inademen van hete gassen of lucht, rook of vuur (inhalatietrauma)
  • Als iemand pijn op de borst of onbekende hartklachten heeft
  • Bij shock, ophoesten of braken van bloed met veel bloedverlies
  • Bij hevige hoofdpijn na een ongeval, beroerte of epileptische aanval
  • Als iemand suf wordt bij onderkoeling of oververhitting
  • Bij ernstige tweede- en derdegraads brandwonden

Wat heeft 112 met SBK te maken?

SBK Opleidingen verzorgt al tientallen jaren BHV cursussen voor de medewerkers van veel bedrijven door heel Nederland. De cursus is verdeeld in twee onderdelen:

  • Eerste Hulp
  • Brand, ontruiming en communicatie

Het mag voor zich spreken dat we bij beide onderdelen uitgebreid stilstaan bij het alarmnummer 112. Natuurlijk probeer je als BHV'er bij kleine en beginnende incidenten altijd zelf te handelen, maar kan zijn dat de hulp zo urgent of complex is dat het bellen van het alarmnummer 112 de enige juiste keuze is. Zo oefenen we met de communicatie tussen de melder en de alarmcentrale. Zo krijg je een idee van de vragen die gesteld worden. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het adres, zodat de hulpdiensten alvast op weg kunnen worden gestuurd
  • Je naam
  • De aard van het ongeval
  • Hoeveel slachtoffers zijn er
  • Wat is de toestand van deze slachtoffers
  • Op welk nummer kan eventueel worden teruggebeld

Door dit een keer te oefenen voorkom je dat je dichtslaat als jouw hulp van levensbelang is.

Waarom een cursus BHV bij SBK Opleidingen?

Al meer dan 30 jaar verzorgen we verschillende BHV cursussen. Denk aan basis of herhaal BHV, Ploegleider of levensreddend handelen. Het doel is altijd om jou de kennis en vaardigheden bij te brengen zodat jij (als bedrijfshulpverlener) hulp kunt verlenen en kunt zorgen voor een veilige omgeving op je werk, maar ook in jouw privé omgeving! Onze BHV cursussen zijn nooit standaard maar sluiten altijd zoveel mogelijk aan bij het werkveld van jouw bedrijf.

Ben jij benieuwd je met een BHV cursus van SBK Opleidingen het verschil kunt maken bij incidenten en calamiteiten? Kijk dan eens op onze website voor meer informatie.

Naar de BHV cursussen>

 

Onze opdrachtgevers